Zsámbéki Színházi Bázis
A romtemplomtól a bázisig
Norvég Civil Alap

2010. augusztus 11.
Vagatomo Hittora

Augusztus 13. és 15-én 19.30-tól láthatja a közönség a Vagatomo, Hittora (Barátom, Hitler) című darabot. A tavalyi évben már bemutatott előadást Jámbor József rendezte. Sz. Deme László kritikáját olvashatják:

Az ember hajlamos a japán színházra kizárólag tradicionális formaként (kyogen, nó, kabuki) gondolni. Pedig a színháztörténeti hagyományok fenntartása mellett Japánban is létezik modern színház és drámairodalom. Jámbor József, a japán kultúrával és nyelvvel szoros ismeretséget kötött színész-rendező jó ideje kitartó munkával tárja a magyar közönség elé ezeket a modernebb és az európai kultúrkörhöz közelebb álló műveket. Zsámbékon Misima Jukio két darabja került a nézők elé magyarországi bemutatóként, Jámbor József rendezésében és eredeti japánból készített fordításában.

 „Misima – írja a műsorfüzet – már közel négy évtizede nem él: miután megtámadta a japán nemzeti véderőt, és sikertelenül császárhűségre akarta visszatéríteni az elnyugatosodott katonákat, harakirit követett el.” Erősen jobboldali és exhibicionista különc volt, egyben a japán tradíciókat féltő, kimagaslóan tehetséges művész. Különleges személyisége mindvégig magában rejtette beteljesedett, különös végzetét: Hazafiság című novellájának megfilmesített változatában maga játszotta a becsületét rituális hasfelmetszéssel mentő hadnagyot, de az aktus többször is visszatér szövevényes rétegeket rejtő műveiben. „Háromszor jelölték Nobel-díjra. Egyszerre volt szélsőséges nacionalista, és a nyugati irodalom legkiválóbb ismerője, sőt művelője: klasszikus japán színpadra (kabuki, nó) írott művei mellett számtalan nyugati témájú és stílusú darabot alkotott.”

A Barátom, Hitler leginkább egy tézis- vagy dokumentumdrámát idéz, amely a hosszú kések éjszakájának eseményeit eleveníti fel, amikor Hitler leszámol politikai ellenfeleivel, köztük korábbi szövetségeseivel is, és megszilárdítja hatalmát, amely jól tudjuk, hová vezet később. Hitler mint semleges és tehetséges politikus jelenik meg, aki csupán politikai túlélésre játszik, de mert célja szentesíti az eszközt, ezért körmönfont és brutális módon szabadul meg a baloldali Strassertől és a jobboldali Röhmtől, akik pedig valaha közel álltak hozzá, talán még a barátai is voltak. A szöveg ismét rendkívül költői, de sokkal inkább ideológiákkal, mint emberi kapcsolatokkal, érzelmekkel telített. A párbeszédek és monológ líraisága csaknem olyan szikáran a lényegre fókuszál, mint egy hitvitázó dialógusban.

A szöveg színpadra állítása izgalmas lehetőségeket kínál. Jámbor József rendezése ezúttal szinkron előadásmódot próbál követni, ahol Hitler monológjai, valamint a különböző szereplők különböző jelenetei egyetlen térbe és időbe sűrűsödnek. E teátrális „kancellári” miliő miatt lehetne az előadás igazi terepe egy belső színházi környezet, ahol talán a darabbéli vetítés, egy rituális öngyilkosság képei is hatásosabban pereghetnének le. Mivel a folyondárként elősorjázó megszólalások is meglehetős szabadsággal kezelik a konkrétumokat, a szereplők is szabadon járnak-kelnek a játéktérben. A darab nyelvéhez hasonlóan az előadás is a történelmi pillanat ideológiai kavargását próbálja színházba fogalmazni szimbolikus helyzetek teremtésével. A színészek egészen közvetlen játékmódot követnek, s ezzel tulajdonképpen ellenpontozzák a politikai, ideológiai csatározásokat.

Strasser és Röhm minduntalan kikerülnek a tér központjából, amit Tóth József Hitlere ural egyre inkább. Itt sündörög munkásként Trón Árpád is, aki mint Göring tologatja a talicskáját, főként pedig sörözik és figyeli a fejleményeket. Egyre többször dörgölőzik Hitlerhez Kruppként Tokaji Csaba is, míg ifjú Himmlerként Simó Krisztián olvasgat Harry Pottert egy asztalnál, várva, hogy végre színre léphessen. Tóth József Hitlere nagyon mozgékony: intrikál, intézkedik, állandóan kiszalad közénk a nézőtérre, hogy kezet fogjon és cukorkát osztogasson, és mindenekelőtt hogy közvetlenül hozzánk intézze a szavait, s meggyőzzön az igazáról. Röhm és Strasser is próbálkozik hasonlóval, de Hitler intenzívebb, így ők csalódottan és rezignáltan ülnek, heverednek közénk, nézők közé. Hitler pedig halad előre, s a legfélelmetesebb benne az, hogy nem egy hisztérikus és megalomániás őrültet látunk, hanem egy pragmatikus karrieristát, aki célt ér. Ez a szerepértelmezés, valamint a politikai eseményeknek a játszók–nézők viszonyrendszerbe fogalmazása jelkép értékű a drámai alaphelyzetet, semlegesség címén egy szélsőjobb erősödést felvázolva. („Krupp: Jól csináltad, Adolf. Levágtad a balszárnyat, és ahogy a kardot visszahúztad, a jobbszárnyat is. / Hitler: Így igaz. A kormány helye mindig ott van, középen.”) Hitler és Röhm gitáros betétei régi fegyvertársi viszonyukat állítják valami hajdani, építőtáboros barátsággal párhuzamba, ami látjuk, hová fajult. Mivel azonban az előadás nem erőltet aktuálpolitikai áthallásokat, mi se bonyolódjunk ebbe, maradjunk a szimbolikánál, amiből mindenki annyit olvashat ki magának, amennyit akar.

Sz. Deme László
Forrás: www.criticailapok.hu

© 2024. Zsámbéki Színházi Bázis - THEATER Online - theater.hu

A Zsámbéki Színházi Bázis hivatalos honlapját a

http://zsambekiszinhaz.hu/

címen éri el.

 

Ezen az oldalon - a kis ablakot bezárva - a Bázis és jogelődjei korábbi évadairól talál információkat.